6 tips om je scripts te upgraden.

Online vliegt de videocontent je om de oren. Om te blijven opvallen moet de kwaliteit van content dus omhoog. Waar je vroeger met een pratende kop in beeld wel klaar was, moeten creators nu steeds meer doen om de kijker aan het scherm te plakken.
Een effectieve manier om de kwaliteit van je video te boosten, is het maken van een superstrak script.

Maar een script voor zakelijke content is meestal gewoon supersaai.
Toch zijn er ook manieren om ook die scripts pakkender te maken.
De volgende zes tips maken van jou dé nieuwe Spielberg onder de content creators.

De tijd die je aan een script besteed win je terug in de effectiviteit van je video.

1. De silly question.

Mensen zijn nieuwsgierige aapjes. We willen graag van alles weten en helemaal zaken die te maken hebben met ons eigen leven. Als je script begint met een vraag, dan heb je direct al een sterke trigger voor de kijker om te blijven kijken. Als de vraag ook nog eens relevant is voor je doelgroep dan ben je helemaal lekker bezig. Zorg ervoor dat je aan het eind van de video de vraag wel beantwoord.
Je kunt de kijker ook eerder een antwoord geven, maar zorg er dan voor dat je direct weer een nieuwe vraag stelt.

2. De WTF!?

Begin je video met twee dingen die niets met elkaar te maken hebben. Ook hierbij speel je weer in op de nieuwsgierigheid van de kijker. Verderop in de video maak je duidelijk wat de twee genoemde zaken met elkaar te maken hebben. Deze techniek zorgt ook voor veel meer creativiteit in je script.

Waar ben jij nieuwsgierig naar?

3. Het dilemma.

Waarom blijven mensen kijken bij een ongeluk? Het klinkt misschien heel sadistisch maar niets is mooier dan de problemen van een ander. Althans als het gaat om een kijker boeien, want net als nieuwsgierigheid worden we als mens ook aangetrokken door problemen. Als we de problemen van een ander zien, krijgen we daar zelf een goed gevoel bij.

Kijkers zullen dus aan je scherm geplakt zitten als je video begint met een uitdagend dilemma.
In vrijwel ieder bedrijf spelen wel uitdagingen of dilemma’s die een pakkend begin van je script kunnen zijn.

4. Location, Location, Location.

Voor sommige zo belangrijk dat je het altijd drie keer moet uitspreken: Locatie!
Start je bedrijfsfilm niet met een totaaltje van het pand of een slap medium van de directeur maar begin onder het kopieerapparaat, onder de vrachtwagen of op een andere plek die je als kijker totaal niet verwacht. Zeker op socials kijken steeds meer mensen video zonder geluid. Beginnen met een visuele verassing is dus een geweldige optie om je kijker instant mee te boeien.

Extreme close ups zijn een prikkelende en originele opener voor een film.

5. De confronterende optie.

Je zou het niet zeggen, maar mensen zijn van nature rechtvaardig en eerlijk. We zijn bijvoorbeeld allemaal tegen onrecht en houden niet van leugens. Wanneer we daarmee geconfronteerd worden trekt dat ons aan. Daarom zal een kijker eerder geneigd zijn om te blijven kijken als je in je script een dergelijk etisch dilemma verwerkt. Zeker content waarin duurzaamheid centraal staat kan goed worden verrijkt door het verwerken van een ethisch dilemma in het script.

Als je echt wilt scoren met je script ga je voor goud.

6. Ga voor goud.

Weet je nog dat je als kind je ouders verveelde met de vraag ‘waarom?’
De ‘waarom vraag’ is de meest intrigerende en boeiende vraag voor een mens.
Door je af te vragen waarom iets is wordt je namelijk gedwongen om (meestal) langer over iets na te denken. En dat vinden we als mensen geweldig!

De Golden Circle maakt gulzig gebruik van dit feonomeen. Het is een communicatiemethodiek die op alle vormen van communicatie kan worden toegepast en dus ook heel goed werkt voor een script.
De Golden Circle gaat uit van drie elementen die je communiceert:

  • Why? Waarom doe je wat je doet?

  • How? Hoe doe je wat je doet?

  • What? Wat doe je?

De methodiek schrijft voor dat je vanuit de Why communiceert. Je script begint dus met de Why, vervolgens naar de How en je eindigt met de What. 

De achterliggende gedachte is dat mensen maar oppervlakkig geïnteresseerd zijn in wat iemand doet. Mensen zijn veel vaker geïnteresseerd in het motief (why) van mensen. 

Tot slot.

De tips in dit artikel geven je hopelijk inspiratie en inzicht om je video’s nóg beter te maken.
Dit stelt je instaat om vooraan te blijven in de oceaan aan videocontent.

Als je meer van dit soort tips wilt, drop dan even je mailadres. We sturen dan een mailtje als er weer een nieuw blog online staat.

Joshiya Mitsunaga

Joshiya (Jos) is oprichter van Atavia. Hij heeft een passie voor onderwijs, film productie en ondernemen. Ondernemen met maatschappelijke impact is iets waar Joshiya’s hart sneller van gaat kloppen.

Vanuit zijn passie schrijft hij over zaken binnen het onderwijs.

In zijn vrije tijd kookt hij graag en is hij veel in de sportschool te vinden voor krachttraining en yoga.

Volgende
Volgende

Weg met de praktijkbegeleider